L1A


Op uitstap met de derde kleuterklas naar Meetshoven 





even bekomen van de wandeling 



parcours verkennen







Het grote sprookjeslandbosspel
de groep die de gevraagde afbeeldingen kan vinden, die onder de dennenbomen staan, krijgt een punt. Vooraleer men een dennenboom mag omdraaien moet er eerst een opdracht gedaan worden























picknicken 












leuk,  zo'n toilet in het bos


de beloning voor de winnaar en de verliezers




De terugweg

Op bezoek bij onze meters en peters : zij stellen het MUSEUM van ZICHZELF voor.















































Lezen met onze peters en meters   ...  ze staan versteld hoe goed we al kunnen lezen !
























We speelden poppenkast voor onze meters en peters : verhaaltjes en sprookjes kwamen aan bod.





eerste keer zwemmen  !

Vandaag gingen we de eerste keer zwemmen  !  Eerst mochten onze eersteklassers laten zien wat ze al konden : wie durft er meteen in het water stappen ? 

Wie durft in het ondiepe water springen ?  Wie kan er een lengte zwemmen zonder zijn voeten op de grond te zetten ?  Wie durft er met zijn hoofd helemaal onder water te gaan ?



























Vandaag werden we verwacht in de bovenbouw.  Daar werden we opgewacht door heel wat verklede leerlingen.  Onze klas werd in drie groepen verdeeld : de reuzen, de wolven en de prinsen en prinsessen.
Elke groep moest meegaan met een groep leerlingen van de bovenbouw.  Eens in het juiste lokaal aangekomen, werden we getrakteerd op heel wat muzische activiteiten.
Er werden zes activiteiten georganisseerd, elke groep deed er vier van.

We leerden dansen zoals de prinsen en prinsessen, maar eerst mochten we ons verkleden als prins en prinses.












Toen moesten we zoeken naar pokemon-prentjes die overal in het lokaal verstopt waren..  Als we een prentje gevonden hadden, moesten we naar de sprookjesbalie gaan, daar kregen we dan steeds een opdracht.  Dan ging van zingen, tot sprookjesfiguren raden,...






We werden ook opgewacht door een groep piraten !  We moesten aan de hand van een schatkaart op zoek gaan naar de schat.  Elke keer dat we een opdracht tot een goed einde hadden gebracht, kregen we een puzzelstuk.  Als we de puzzel juist maakten, dan wisten we waar de sleutel was verstopt !

















Tijd voor een gezond tussendoortje !  Er stond een buffet vol gezonde versnape-ringen op ons te wachten !  Dat was smullen geblazen !  





















Tijd voor de volgende activiteit !
Zoeken welke sprookjesfiguren bij elkaar horen !  Maar eerst moesten we hen 
zoeken !




We moesten ook al kruipend onze weg zoeken in het donker, daarna werd het verhaal van Peter en de wolf voorgelezen !





Als laatste activiteit moesten we de prinses redden die zat opgesloten in de toren.  Na heel wat leuke bewegingsspelletjes konden we haar gelukkig verlossen !












 Het was een super leuke namiddag ! 
 BEDANKT aan de leerlingen van de bovenbouw voor al dat moois ! 

Groot nieuws in onze klas : Mille werd grote broer !  
Zijn zusje Amelie is geboren, hij is er super fier op !  
Zijn mama bracht een grote mand vol verrassingen.

We werden ook getrakteerd op overheerlijke 
appel-cake en chocoladecade.  
We smulden erop los !









kerstfeest met de meters en peters




















In de tijd van overgrootmoeder...
We leren in de klas over de tijd van onze overgrootouders.  We gaan op zoek naar de verschillen en de gelijkenissen.
We gingen eerst een kijkje nemen op onze school : herkennen we aan de hand van foto’s van vroeger de verschillende plaatsen op onze school. 
Als voortaakje vroegen we aan de kinderen om aan de grootouders te vragen hoe zij schreven.  Hoe zag hun klasje eruit ?
Tijdens een hoekenwerk probeerde we verschillende materialen uit om te schrijven : inkt, ecoline, verf, glitterstiften, afwasproduct, …















Uitstap naar het speelgoedmuseum




We stapten letterlijk in het schilderij nadat we samen de toverspreuk zeiden !
Het was het schilderij van Pieter Bruegel ‘de kinderspelen.’




Daarna mochten we enkele van deze oude spelletjes zelf ook eens proberen.













Van al dat spelen kregen we natuurlijk honger.





Pas daarna gingen we kijken naar de kasten vol speelgoed. We konden onze ogen bijna niet geloven, drie verdiepingen vol speelplezier !










Toen was het eindelijk tijd om te spelen !











Na het spelen doken we de laatste keer nog eens het museum in !











We ontdekten daar ook een thaumatroop : we maakten dit reeds tijdens onze muzische les rond speelgoed.



Halloweenspel meters - peters en petekindjes

De groepjes












Het spel : doorschuifsysteem

1) ketting maken met pasta en halloweenfiguurtjes










2) dansen en bewegen op de M-kids : 'Halloween is mijn favoriete feest, dan ben ik verkleed in ...'






3) memory en voelspel : wie niet meteen durfde voelen wat er in de doos zat, mocht eerst naar een foto kijken van wat er in zat ! 








4) een tocht door het donker ... we dwalen rond in de kelder van de school ...









5) werken met gedicht : 'Ha ha, wij zijn heksen ...'








6) spookje leggen




7) 'snoepjes'  hmmm ...  maar wie krijgt het snoepje open zonder de handen te gebruiken ? En dan smullen maar ...















8) krijttekenen ... stap voor stap ... en er komen prachtige halloweentekeningen te voorschijn !











9) parcours met pompoenen afleggen












Week van het bos : BOSBELEVING samen naar de Molenberg !

Wij gingen met onze klas, L1b en onze meters en peters samen naar het bos !
Niet zo maar, maar anders dan anders !  In het bos werden we in groepen verdeeld en kregen we verschillende opdrachten.  We gebruikten al onze zintuigen om het bos beter te leren kennen. We luisterden naar de geluiden in het bos, we voelden aan de verschillende bomen, we zochten de dikste boom, we keken naar kriebelbeestjes,…
We maakten ook een kunstwerk met materialen uit de natuur, we maakten zelf een regen van bladeren en we speelden het spel ‘nootje leggen’ (zakdoek leggen).


Het was een leerrijke, maar vooral een heerlijk leuke tijd samen in het bos !

















































Normaal gezien werken we op onze school om de twee jaar rond fair trade.  Maar dit schooljaar zetten we eerlijke handel extra in de verf !  Onze gemeente Begijnendijk – Betekom wordt namelijk een fair trade gemeente.
We werken in de klas tijdens verschillende leergebieden rond wereldburgerschap en eerlijke handel :
-        we maken zelf een bal met restmateriaal,
-        we volgen een lesje schrift in een klasje in ons tuinhuis,
-        tijdens het muzikaal pak leren we heel wat over fair trade aan de hand van muziekfragmenten, korte filmpjes en kleine proeverijtjes,
-        we gaan op zoek in de supermarkten rond onze school naar fair trade-producten.
De kinderen komen zo heel wat te weten over eerlijke handel en wereldburgerschap, we proberen hen te motiveren om ook fair trade-producten te kopen ! 
Doen jullie, mama’s en papa’s ook mee ?



































































Vandaag namen we deel aan de jaarlijkse scholenveldloop !
Om 9u10 mochten onze meisjes de spits afbijten.  Zij stonden stipt op tijd klaar aan de start !
Even aftellen… En toen werd het startschot gegeven.
Even later was het aan onze jongens.  Ook zij stonden te popelen om te vertrekken.
Bedankt aan alle grote en kleine supporters : we vonden het heel fijn om zoveel volk rond ons heen
te hebben om voor ons te supporteren !
Bravo ook voor alle deelnemers !  Zij hebben echt hun best gedaan !  450 m is al een hele afstand voor hen !


Terug op school gingen we niet meteen naar de klas !  Eerst deden we de broodnodige boodschappen op de toilet, daarna dronken we van ons flesje water en aten we onze wafel of peer op !



Het museum van mezelf


Deze week brachten alle kinderen van het eerste leerjaar spulletjes mee die wat meer vertellen over zichzelf. Daarmee richtten ze op het einde van de week een heus museum in. Wij mochten een bezoekje brengen aan hun museum.























Op 22 september hield de lagere school traditiegetrouw hun jaarlijkse verkeersdag.

De kinderen van het eerste leerjaar keken er echt naar uit !  Er stond dan ook heel wat op het programma :

-      leren oversteken met de hulp van bereidwillige mama's en een papa
-      op pad met de monstertjes Grijsje en Hieha (de monstertjes uit onze W.O.- 
       methode) die helemaal niets kennen van het verkeer
-      een heus fietsparcours met de hulp van ‘de meester op de fiets !'

Gelukkig waren de weergoden ons goedgezind en kon alles zoals gepland doorgaan.  We leerden heel wat bij op deze bijzonder boeiende dag !




































Samen met de begeleider van SVS (Stichting Vlaamse Schoolsport) deden we een hele reeks oefeningen om onze behendigheid te oefenen.
Het eerste deel bestond uit oefeningen waarbij we niet fietsten, maar waarbij we met onze fiets aan de hand moesten stappen.  Kunnen we ons stuur vasthouden met Ă©Ă©n hand, met Ă©Ă©n hand op het zadel,… ?  















Voor het tweede deel trokken we onze fluo-vesten en helmen aan.  Eindelijk mochten we fietsen !  Kunnen we op een rechte lijn fietsen ?  Slalom rijden ?  Afwisselend linker- en rechterhand in de lucht steken ?




















Tijdens onze eerst beeldende muzische activiteit leerden we Andy Warhol kennen.  Hij was een kunstenaar die experimenteerde met kleuren en beelden.  We namen een kijkje tussen zijn werken en maakten zelf een kunstwerk !

Hiervoor stonden we zelf model !  Herkennen jullie ons ?
































Niet alleen in de namiddag werken we in onze hoeken, ook in de voormiddag werken we in verschillende hoeken aan onze werkjes !  Zo leren we zelfstandig een taakje tot een goed einde te brengen !   Hierbij enkele sfeerbeelden !













Tijdens de gezonde week proefden we van zuur, zoet en bitter fruit !  We mochten ook even iets zout proeven.  Zo leerden we de verschillende smaken kennen !




We knutselen samen met onze meters en peters een bladwijzer voor in onze schoolagenda !













Zoals elk schooljaar krijgen onze eersteklassers een meter of een peter van het zesde leerjaar.  Zij helpen ons bij heel wat :
- ze schrijven onze agenda in tot Kerstmis
- ze helpen ons in de eetzaal : waar moet ik zitten ? waar neem ik mijn drinken ?
- op verschillende momenten doorheen het schooljaar doen we verschillende activiteiten samen : spel, knutselen, lezen, ...

Een hele boterham zoals je kan merken.


En dit is zeker nog niet alles !