K3A

                                             Welkom op de blog van 3KA.
                De klas van juf Maria, juf Debbie en juf Katrien

Op uitstap met het eerste leerjaar naar Meetshoven 





even bekomen van de wandeling 



parcours verkennen







Het grote sprookjeslandbosspel
de groep die de gevraagde afbeeldingen kan vinden, die onder de dennenbomen staan, krijgt een punt. Vooraleer men een dennenboom mag omdraaien moet er eerst een opdracht gedaan worden























picknicken 












leuk,  zo'n toilet in het bos


de beloning voor de winnaar en de verliezers




De terugweg

 

Naar het 1ste leerjaar!



Op schoolreis naar de kinderboerderij



















































Thema: letters in het sprookjesbos



























Gezonde groentehapjes proeven in de middenschool 






Wegenwerken
Passen, meten, zagen, mortel maken, stappenplannen volgen, muziek maken,....
























Op bezoek aan de wegenwerken in het dorp van Betekom
Met dank aan onze begeleiders


























Werken in de tuin









Sportdag




























Thema: de ruimte
























































































Bezoek van de paashazen: paasspel met de kleuterschool
 zie foto's algemene website




Activiteiten met het 1ste leerjaar 

Bij juf Lien: leerlingen van het eerste leerjaar lezen voor 
Bij Juf Evelien en juf Kimberley: letter m schrijven. Zo druk bezig dat ze vergaten om foto's te nemen
Bij juf Katrien: bouwen in de hoogte
bij juf Maria: een knotsgek liedje zingen













Paasmandjes versieren


Moeilijke opdrachten







Thema: op zoek naar kriebeldiertjes

Met de tante van Mirthe en Robin gingen we op zoek naar kriebeldiertjes op de Molenberg
De kleuters vonden vele pissebedden, een oorworm, een duizendpoot, kleine naaktslakjes, een huisjesslak, een hommel, lieveheersbeestjes, een rups, spinnen, en omdat de zon scheen kon Robin ook 2 vlinders vangen: een citroenvlinder en een dagpauwoog




















































Een auteur vertelt in de bibliotheek









Thema Er zit muziek in de klas
Aan de hand van een partituur met prenten leren we het liedje: "Ze kunnen zeggen wat ze willen"
we begeleiden de dieren uit het lied met verschillende instrumenten.

Werkhouding: Beer Tom  leert ons goed te luisteren als we een opdracht krijgen.
Boomwhackers met een  kleurenpartituur  kunnen we zelf bekende liedjes spelen.
Experimenten met klanken in flesjes met water.
Beluisteren van meegebrachte  cd's en koppelen aan emoties.
We bedienen zelf de cd spelen. Sommige muziek is zo swingend dat je niet kan blijven stilzitten.
 

Zingen en swingen! 

Kan je het horen hier wordt muziek geschreven, kleurenpartituren, er wordt geoefend en opnieuw  nieuwe muziek geschreven!

 Emoties uit muziek weergeven met verf en kleuren.
    





 
Krongelidongen op muziek en er figuren in zoeken en inkleuren 


We gingen op bezoek bij juf Maria, langs de Molenberg kwamen we achterin haar tuin, daar zaten verschillende dieren van de buurman.
Via een klein weggetje kwamen we in haar tuin.
We zongen een liedje voor haar en speelden in haar tuin.
Daar kregen we dorst en honger van en... juf Maria had een lekkere verrassing voor ons een zelfgebakken wafel. Voor we een wafel kregen speelden we een spelletje.
Bedankt, juf Maria en tot binnenkort!












Schrijfdans







Thema Boeken en wetenschap en techniek
Drie weken werkten we rond verschillende boeken waarin wetenschap techniek en samenwerken centraal stonden.
Het eerste boek was "Dit is geen doos"
Turnen, experimenteren, bouwen het kan allemaal met dozen.




Bouwen, creëren met dozen,...















Voeldozen, rara wat zit erin?






Dozen, boeken en karton, en papier worden gemaakt van bomen.
Wij hergebruikten papier om zelf papier te scheppen. 






























De eerste zon konden we niet weerstaan!




We knutselden een klein doosje, 
in de tuin gingen we op zoek naar kleine schatten om het doos te vullen.








Techniek, plannetjes van materialen uit onze klas 
waarmee we aan de slag gaan om te experimenteren rond techniek en wetenschap.









Ruimtelijk inzicht en knippen: we vullen de verhuiswagen met dozen.






Met papiertape, wc rolletjes en dozen proberen we een knikkerbaan te maken.
Samenwerken en denken helpt!













In de speeltuin gaan we op zoek naar hefbomen en katrollen.


Hoe krijgen we juf Debbie van de grond?
Misschien een hefboom gebruiken?






Het verhaal van "Schiet op Belo!"
Brengt ons bij hefbomen en katrollen.







Het verhaal van de Keepvogel: De uitvinding! en het verhaal Misschien,
brengen ons bij het tekenen van plannetjes en uitvindingen met als basis vormen zoals de driehoek, het vierkant en de cirkel.

Robot kleuren volgens zelfgekozen kleurencode.




Schrijfmotoriek




Met pvc buizen en koppelstukken maken we een knappe knikkerbaan, die ook als telefoon gebruikt kan worden!
We denken na waarom een knikker niet naar boven kan rollen?

Het verhaal "Franky" brengt ons bij robots
Wat is een robot?


Schrijfdans de robot.
Zoektocht door school voor het project: Eureka, ik heb het gevonden!
Waar ligt wat we moeten zoeken.
We vinden een omslag met boekenspelletjes in.
Boekentrein, boekenrestaurant en boekentrein.












We spelen hier de boekentrein.
We zitten 2  aan 2, 1 kleuter leest een boek en vertelt daarna wat hij gelezen aan de andere kleuter!
Daarna schuiven we door.


















Het spel eierdans, we tellen ook de eieren, nemen eieren weg en doen er bij.









Stappenplan: de robot.





Marie brengt een robot mee die Happy Birthday kan, en nog veel meer!
We maken onze eigen robot, met kosteloos materiaal en zetten verschillende technieken in.
We ontdekken statische elektriciteit.





We maken kennis met de technieken monoprint en materiaaldruk
We vertrekken vanuit het verhaal de keepvogel, het diepste gat!
We stellen ons de vraag, kan ik graven tot de andere kant van de aardbol.
Waarom vallen we niet van de aardbol?












Materiaaldruk
Monoprint









Hier spelen we een groot doorschuif wetenschap en techniek opdrachtenspel
 waarin samenwerken centraal staat!

Opdracht 1: teken per 2 vastgebonden de robot over.



Opdracht 2: Leg de reeksen van "Hoe wordt het gemaakt" en controleer de verbetersleutel.












Opdracht 3: Maak een krokodil met clicks en een plan en maak een knikkerdoolhof met LEGO.









Opdracht 4: kruip vastgebonden aan elkaar door de hoepel, kijk naar de ABSURD prenten en kijk wat er niet kan of klopt. 























Opdracht 5 kruiwagenrace : vul de kruiwagen telkens met 5 blokken,
volg de rode of blauwe pijlen met de kruiwagen, bouw een toren zo hoog als een kleuter in je groep.










Boekenstoelendans: als de muziek stopt gaan je zitten en
 kan je lekker neuzen in het boek op die stoel.
Stilaan verdwijnen er stoelen.











































We gaan een katrol uittesten, namelijke de lift in het middelbaar.
We nemen de trap naar het 2de verdiep, we gaan met de lift naar beneden en weer naar boven.
Dan nemen we de trap weer naar beneden














Boekenrestaurant: 
neem een letter van het boek en zoek samen met de vriendjes welke letter of cijfer het is? 
Daarna mag je het smakelijk opeten.





Thema circus 
We hebben ons eerst zitten verdiepen in het reilen en zeilen van het circus aan de hand van boeken, filmpjes en eigen ervaringen.
Dan hebben we een grote brainstorm gemaakt, daarna mochten we bij de circusdirecteur solliciteren. En dan aan de slag!





We oefenen onze fijne motoriek met blokjes en pincet.
Jongleren moet je leren, maar dat is niet gemakkelijk!
De ballerina's oefenen balletpasjes
De vuurspuwers maken hun vuurstokken.
De leeuwen  maken hun maskers

We  oefenen onze fijne motoriek met het spel Blokus




Hier zie je de clowns aan het werk
Samen spelen we het spel "De betoverde toren"
Onze brainstorm en de circusaffiches.




Laat het circus beginnen!
Ziehier de circusdirecteur, Liam
Dames en heren, appelen en peren, boeren en boerinnen,
het feest kan beginnen!


De ballerina's met de linten


De clowns met hun gekke streken.



Cas de evenwichtsacrobaat met muziekinstrumenten.
De gewichtheffers

De goochelaars

De danseressen op de evenwichtsbalk.

De leeuwen en de leeuwentemmers.


De paardjes met hun danseressen
De trampolinespringers


Drummer Cas die sommige optredens nog spannender maakte met tromgeroffel!
De vuurspuwers.

En de slotact met alle circusartiesten samen.

Carnaval, iedereen trok zijn beste pakje aan,
de leerkrachten deden s'morgens een optreden, daarna mochten we een workshop bewegingsexpressie volgen bij Tamboerie


Workshop bewegingsexpressie van Tamboerie
























Thema: alles op zijn tijd
We hadden het deze  weken over uren, dagen, gisteren, morgen,week, maanden, jaar, de seizoenen, snel en traag, klokken...
Enkele sfeerbeelden.. 
 Proefje: welk theelichtje zal het langste branden?


Goed geraden, die onder de grote vaas!


Pictureka! Zoek het plaatje binnen de tijd, met de zandloper.
Na lang wachten zijn de vergeet-me-nietjes en een eikenboom aan het groeien.
De maïs, de kastanje laten wat langer op zich wachten. 
Bedankt aan VAKE van Jirthe voor dit luxe voederhuisje.
We gaven het een mooi plaatsje in de tuin. 


Aan de hand van een stappenplan proberen we een zandloper te maken van 1 minuut.
Het is belangrijk dat het flesje droog is anders kleeft het zand eraan vast. 




Spelen met vormen, ruimtelijk inzicht.
Welke tol draait het langste?

Waarneming van verschillende soorten klokken.


Spelen met patronen in de Lokon
Spelen met de wijzers van de klok en ze natekenen op klokjes.
 Een klok in knexx en een lekker ijsje lekker fris voor de tijd van het jaar!
Het patroon groeit aan...

Groepswerk: elke groep krijgt  boeken over een bepaald seizoen.
Wat zie je, welk seizoen hebben we en hoe weet je dat?
De lente
 De winter
De zomer
 De herfst
We kregen een nieuwe schildersezel.
We halen de schilder in ons boven en schilderen de seizoenen. 



 Sssst, hier komen we tot rust.We kregen er een rustig hoekje bij, hier kunnen we tot rust komen, even wegkruipen met een koptelefoon en een boekje of genieten van het mooie uitzicht op onze schooltuin.

We telden af naar het feest van Filou en leerden weer Franse woordjes bij.
het feest van Filou







Over cijfers: spelen met speelkaarten

Thema Kerstmis
Bedankt voor al jullie mooie wensen en fijne vakantie!

https://www.kerstwens.nl/wp-content/uploads/2017/09/Engelse-kerstwensen-220x300.jpg

Opgelet hier werken we aan onze Nieuwjaarsbrief: scheuren, 
prikken, verven, naaien en het versje oefenen.
Bunny hop, gezelschapsspellen spelen daar zijn ze kampioenen in!
Twee kerstvriendjes aan het werk. 


Genieten van de eerste sneeuw...
Ijverig de kerstboom versieren

Schrijfdans: de kerstboom:  we oefenen in de lucht op het bord en op papier.






Het Kerstverhaal.
Schimmenspel van het Kerstverhaal door de kleuters zelf.


Lekkere en gezonde kerstbomen voor ons kerstfeest.
Iedereen helpt mee.






We dekken de feesttafel en werken samen om het tafelkleed op tafel te leggen,
 met wat draaien en keren is het gelukt, bravo.


We bekijken het filmpje van ons optreden tijdens de bezinning.


Vrolijk kerstfeest, 4 kaarsjes op de adventskrans. Smakelijk.


Kerstbezinning, wij zingen verkleed 2 liedjes met onze klas.





De Sint is weer in 't land!

 Er is een Zwarte Piet verliefd op juf Zoë!
 We leven ons helemaal in in de rol rol van Sint en piet.


We helpen mee om de turnzaal te versieren want er zit een trouwfeest aan te komen op 6 december!





Nog 1 keer slapen en... Hij komt.



 Vol verwachting...




Daar is de Sint en 1 Piet, oh neen de verliefde piet zit vast op het verdiep in de turnzaal.
Niemand heeft de sleutel. We hebben Benny met zijn ladder nodig.
Dan kunnen Verliefde Piet en Juf Zoë eindelijk trouwen...
















 Juf Zoë jij gaat toch niet met de Piet naar Spanje?
Nee, hoor ze blijft hier wonen.

Bij een feest hoort een dansje. 




Dankjewel voor al het lekkers en het mooie speelgoed 
Sint en Piet
en tot volgend jaar!



Op bezoek naar de helper van de Sint:
Chocolatier Stuyven in Betekom.
Wat hier volgt is eigenlijk een geheim!
Er bestaan 3 soorten chocolade: zwart wit en bruin.
We leerden hoe we chocoladefiguren moesten maken, gevulde Sinterklaasjes met praliné.
Als alles klaar was ontdekten we vuile handen van Zwarte Piet op de muur en de zak met de Sint zijn bestelling. Oei, een fout in de bestelling. Er waren teveel chocolaatjes.
In plaats van ze in de vuilbak te gooien mochten wij ze meenemen.
Super bedankt, het was zeer leerrijk!
En je weet mondjes dicht hé.






















 

 




Groepswerk: de boot van Sinterklaas.
Eerst keken we naar boten op de computer en dan gingen we in groepjes aan de slag met verschillende materialen om samen 1 boot te maken per groepje.






 En de boten waren de super goed gelukt! Proficiat, goed samengewerkt!










Flore heeft een amandel in haar hand weet je wat we daar mee kunnen maken.
Marsepein. Amandelen malen met een keukenrobot.

Eiwit toevoegen, bloemsuiker, amandelen en druppel citroen
 Kneden, balletjes rollen en smullen maar.

Voorleesweek: de leerlingen van het 6de leerjaar 
kwamen voorlezen.
Een warm hart voor de anderen.
We proberen eens te spelen met verschillende kinderen in de klas.












Gezellig samen met jong en oud
grootouders 

We bakken koekjes voor de grootouders die voorlezen of een spel spelen









grootouders spelen een gezelschapsspel










We verrassen de grootouders met een liedje, een koekje en een kopje koffie



naar aanleiding van de voorleesweek, lezen grootouders een verhaal voor


















we verrassen de grootouders met een liedje, een koekje en een kopje koffie


gezellig met elkaar spelen















een spel begeleid door de leerlingen van het 6de middelbaar




Thema:We duiken de natuur, het bos en de tuin in!
We startten met een grote brainstorm,
wat willen we weten, wat weten we al, wat willen en kunnen we doen.
 
We oogstten de appels in onze schooltuin


  
 We gingen op herfstwandeling naar de Molenberg.
 Onderweg zagen we een heksenkring, natuurschatten en ...  AFVAL!!!
  


  

  
zagemeel van een afgezaagde boom, 

 heel veel paddenstoelen, 


 takken om op te klauteren,

en leuke plekken om te ravotten! 





Terug op school werden alle schatten gesorteerd. 



 We maakten afdrukken van herfstbladeren      

 Blaadjes tellen

We maakten de tuin winterklaar.



We ruimden de bladeren op van de zieke wilde kastanje. 

We ruimden snoeihout op van de wilgen. 




Samen maakten we een prachtige bloemenslinger met de foto's van alle kinderen van de klas en 
ook een mooie" knuffelbeer" bloemstuk.
Alle deze mooie dingen waren voor op het kerkhof, waar we de mama van Rens gingen bezoeken.
Juf Maria nam haar gitaar mee en daar zongen we een liedje voor de mama van Rens.
We gingen ook langs de moemoe van Marie C.







Op de Molenberg lag zoveel vuil dat we dat niet zo konden laten,
we organiseerden een heuse zwerfvuilactie. Met handschoenen,
  knijpers om vuil op te ruimen en veel vuilzakken en fluovest 






  






   








 Het resultaat mocht er wezen!
Proficiat aan de opruimers.
  Afval sorteren op school.
Waar kan je wat sorteren.
Wie weet er welk vuil je in de volgende vuilbakken mag stoppen?
Papier 
Plastiek, metaal, drankkartons in de blauwe zak. 

Plastiek in de rode zak 
Oude gsm's en batterijen apart. 

En dan nog restafval
En opgeruimd staat netjes.
Hier oefenen we verschillende soorten Matrixen




 Het verhaal van " Alles voor Moffel" reconstrueerden
 we in een beeldverhaal met krijt op het bord.



 Yoga uit Nelson's yogaboek. De hommels 
 De zwaan

   

Rijmen met herfstwoorden 


Bruisende creativiteit  en creaties van de kleuters.





  

Schrijfdans liggende acht.
 
 
Herfstvruchten wegen en sorteren in onze herfstwinkeltje.


 
De mama van Mirthe kwam vertellen hoe je compost maakt! 

 Hier planten Elias en Mirthe "Vergeet me nietjes" en mais. 
De vake van Jirthe heeft zijn leerlingen voerderhuisjes laten zagen.
Wij mochten ze kleuren, de stukken samen lijmen  en er gaatjes in boren en nagelen.




 
 Aan de slag met textielstiften op onze werkjeszak.





















Over eerlijke handel

We vliegen naar de school van Luis, ons adoptiekindje uit Guatemala 


In de klas van Luis






Speeltijd in Guatemala

proeven van enkele fairtrade producten: ananas, bananen en chocola






Ons zelf gemaakt containerschip voor het vervoer van de fairtrade producten.Dat is milieuvriendelijker dan met het vliegtuig








 




Thema voertuigen

Een ritje met de oldtimers van Kor, Jirthe, Flore en Marie
Details zoeken: lichten, richtingaanwijzers, stuur, motor,...
Op zoek naar letters, cijfers 
Hoe krijg je de vensters open?
enz...





























Je kan het geloven of niet maar onze kleuters kunnen al een beetje lezen. Ze wisten dat er een grote vrachtwagen van COCA COLA op de parking stond...


Tractor Bertha van Mirthe, de mobilhome en de aanhangfiets van Jirthe








































De moto van Ewout
























De politie op bezoek













fietsen op de speelplaats







Spelen in de klas
Groepswerk: een voertuig maken met verschillende materialen en zien welke het verste kan rijden,... enkele auto's gingen stuk. Oskar zei dat we die terug konden monteren.

























Parkeergarages maken, bruggen bouwen...









Schrijfdans

een ritje met de grote go-cart van Ewout  


en verder ook nog:





















    
Het jaarthema is "Op zoek naar schatten", 
ook wij mochten op schattenjacht, we volgenden de grote voeten en kwamen in de kelder terecht.
Daar stond een kist met de groenten van "Een gat in de haag".
Deze groenten gaan ons helpen oefenen in onze sociale vaardigheden.
Welkom aan de vier nieuwe meisjes in onze klas!
Aïsha, Raghd, Evelien en Alizée!

Hieronder verkennen we de hoeken in onze klas.. 
en in het andere klasje...